فهرست مطالب

مجوز خرید تجهیزات پزشکی مشابه تولید داخل، تنها در شرایط اضطرار

فعالیت مضاعف تولیدکنندگان داخلی در شرایط تحریم، می تواند کمبود های شدید را جبران کند

دکتر رضا مسائلی در گفت و گو با وبدا، درخصوص مصوبه دولت مبنی بر اجازه واردات ۳۵ قلم کالای تجهیزات و ملزومات پزشکی، اظهار کرد: مصوبه اخیر دولت درخصوص اجازه واردات به ۳۵ قلم کالای تجهیزات پزشکی در تاریخ ۲۸ مهرماه سال جاری ابلاغ شد. مفهوم این مصوبه این نیست که خرید این تجهیزات توسط دانشگاه های علوم پزشکی یا مراکز درمانی اعم از تامین اجتماعی، دولتی یا عمومی غیردولتی آزاد شده، یا قانون حمایت از تولید داخل لغو شده است؛ بلکه به این مفهوم است که با توجه به شرایط تحریم و الزام به تامین تجهیزات پزشکی در این شرایط، اجازه خرید برخی کالاهای تجهیزات پزشکی وارداتی داده شود. چراکه قبلا درخصوص خرید آنها ممنوعیت مطلق وجود داشت و در مورد خرید این اقلام نباید اقدام می شد.

وی افزود: در شرایط تحریم باید مدیریت کالاهای تجهیزات پزشکی به خوبی پیگیری شود، چراکه کمبود یا نقصان در رابطه با ملزومات پزشکی، سلامت جامعه و جان انسان ها را به مخاطره می اندازد. بنابراین به واسطه این مصوبه، امکان خرید این اقلام میسر می شود. دکتر مسائلی گفت: با توجه به نیاز جامعه و مواردی که ذکر شد، موضوع واردات ۳۵ قلم کالای تجهیزات پزشکی تولید داخل، در جلسه هیات دولت مطرح و مقرر شد، در این رابطه مجوزی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد تا برمبنای آن در مواقع اضطراری که تامین ۳۵ قلم تجهیزات پزشکی تولید داخل با کمبود شدید مواجه شد، براساس میزان کمبود و زمان مشخص، نسبت به خرید تجهیزات پزشکی خارجی عمل شود.

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تصریح کرد: بنابراین مفهوم مصوبه به این معنی نیست که واردات بی رویه تجهیزات پزشکی که مشابه داخلی دارند، لغو شده است، لذا تولیدکنندگان داخلی نباید نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشند و این شائبه ایجاد شود که دولت و وزارت بهداشت نسبت به این موضوع توجه کافی نداشته است بلکه دولت و وزارت بهداشت درواقع تدابیر لازم را اتخاذ کرده اند تا در صورتی که کمبودی در حوزه تامین تجهیزات پزشکی مشاهده شد، در زمان مشخص و به تعداد مشخص برای رفع آنها، خرید خارجی به آسانی صورت گیرد.

دکتر مسائلی عنوان کرد: چنانچه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نسبت به تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی فعالیت کافی داشته باشند، این تدبیر عملیاتی نخواهد شد. مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تاکید کرد: به منظور اجرای دقیق این مصوبه، شیوه نامه ای تدوین و به تصویب وزیر بهداشت رسیده و براساس آن سازوکار خرید کالای تجهیزات پزشکی خارجی در مواقع اضطرار مشخص شده است. این سازوکار حاکی از آن است که زمانی که کمبود اقلام تجهیزات پزشکی در سامانه کمبودهای تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تحلیل و پردازش شد و ما به لحاظ کارشناسی و فنی به این جمع بندی رسیدیم که امکان تامین آنها ازطریق تولیدکنندگان داخلی با مشکل مواجه است، پیشنهاد تامین تجهیزات پزشکی خارجی را به وزیر بهداشت بدهیم تا در ستاد تدابیر ویژه وزارت بهداشت که با حضور معاونین ذیربط تشکیل می شود، بررسی شده و براساس مصوبه این ستاد، مجوز خرید تجهیزات پزشکی خارجی مشابه تولید داخل صادر شود تا نیاز مراکز درمانی نیز برطرف شود.

نهم آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۴

اشتراک گذاری این مقاله:
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در telegram
Telegram

دیدگاه‌ خود را بنویسید

مطالب برگزیده
برنامه جامع معتبر سازی چیست-شرکت توسعه کیفیت

برنامه جامع معتبر سازی چیست؟

چگونه یک برنامه جامع معتبر سازی بنویسیم؟  این مقاله توسط واحد معتبر سازی و صحه گذاری شرکت توسعه کیفیت نگارش شده است. در این

اصول انبارداری و دارویی

اصول انبارداری دارویی

تعریف اصول انبارداری و دارویی (GSP) به منظور حفظ کیفیت اصلی محصول، هر فعالیتی در توزیع فرآورده های دارویی باید بر اساس سه اصول عملکرد

عضویت در خبرنامه

آخرین اخبار درباره تجهیزات پزشکی را با عضویت در خبرنامه توسعه کیفیت دریافت خواهید کرد.