فهرست مطالب

طرح توجیهی تجهیزات پزشکی

طرح توجیه اقتصادی چیست؟ چگونه یک طرح توجیهی مناسب برای محصولات تجهیزات پزشکی مورد نظر خود بنویسیم.

طرح توجیه اقتصادی چیست؟

اگر بخواهیم به صورت مختصر طرح توجیه اقتصادی (مطالعات امکان سنجی) را تعریف کنیم شامل ارزیابی عملی بودن طرح، ایده یا پروژه مورد نظراست؛ که اینجا منظور از عملی بودن، پاسخ دهی پروژه به انتظارات مالی سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان، دسترسی به منابع و تکنولوژی های مورد نیاز پروژه و پذیرش توسط بازار است. این مطالعات عبارتند از تجزیه و تحلیل عوامل فنی، اقتصادی، قانونی، عملیاتی و پارامترهای زمانی.

همانطور که از اسم این مطالعات معلوم است ما به دنبال جواب یک سوال هستیم”آیا طرح مدنظر توجیه پذیراست؟” برای مثال آیا میتوانیم یک تکنولوژی/محصول جدید را وارد بازار کنیم، آیا تکنولوژی مورد نظر از لحاظ قانونی منعی ندارد؟ آیا اگر تکنولوژی/محصول وارد بازار شود میتواند نرخ بازده سرمایه مورد انتظار را براورده کند؟ آیا نیروی انسانی متخصص، ابزارآلات و منابع مورد نیاز تکنولوژی در دسترس هستند؟

اهمیت طرح های توجیهی در چیست؟

مطالعات توجیهی یکی از مراحل چرخه عمر مدیریت پروژه میباشد که باید بعد از تدوین انگیزه تجاری(business case) تکمیل شود. یک طرح توجیهی مناسب که توسط ذینفعان اصلی تهیه شده باشد  میتواند دیدگاه جامعی از نقاط قوت، معایب و موانع که میتواند بر پروژه تاثیر بگذارد را مشخص کند.

همانطور که گفته شد هدف اصلی طرح توجیهی بررسی این است که طرح نه تنها از نظر مالی و فنی بلکه از نظر قانونی و بازار هم قابلیت اجرا را دارد.

تمامی شرکت های علی الخصوص شرکت های استارت آپی برای متقاعد کردن سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان این نیاز را دارند که طرح های توجیهی پروژه های خود را در اختیار آن ها قرار دهند.

از انجایی که مطالعات امکان سنجی پایه و اساس طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری هستند پس میتوان گفت که این مطالعات می توانند دوام پروژه شما را تضمین کند و به سرمایه گذار ها و اعتبار دهنده ها این اطمینان را بدهد که پروژه و طرح پیش رو میتواند سودهی موردنظرشان را تامین کند. برای آشنایی بیشتر درباره اجزا طرح توجهی موضوع ادامه مطلب را مطالعه کنید.

اجزا طرح توجیهی

تجزیه و تحلیل و انالیز های طرح توجیهی عموما شامل عناصر زیر است:

انواع طرح های توجیهی

هنگام تدوین طرح امکان سنجی پروژه موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و انواع مختلفی از مطالعات امکان سنجی وجود دارد که می توانید برای ارزیابی پروژه خود از دیدگاه های مختلف انجام دهید. که در ادامه به چند دسته از آنها اشاره میکنیم.

مطالعه پیش امکان سنجی(Pre-Feasibility Study):

یک مطالعه پیش امکان سنجی، همانطور که از نامش پیداست، فرآیندی است که قبل از مطالعه امکان سنجی انجام شده است. در این طرح توجیهی ایده ها یا رویکردهای مختلف پروژه را اولویت بندی میکنند تا به سرعت تعیین گردد که آیا پروژه دارای نقص یا ایراد اساسی است یا خیر.

مطالعه امکان سنجی فنی Technical Feasibility Study:

در طرح توجیهی فنی باید جنبه های فنی طرح در نظر گرفته شود و بررسی میکنیم که آیا شرکت منابع موردنیاز پروژه شامل نیرو انسانی متخصص، تجهیزات، دانش فنی و … برای راه اندازی و اجرای پروژه در اختیار دارد یا خیر.

 

مطالعات امکان سنجی اقتصادی: Economic Feasibility Study

به این نوع مطالعات امکان سنجی، مطالعات امکان سنجی مالی نیز گفته میشود. در طرح توجیهی اقتصادی میخواهیم بررسی کنیم که آیا پروژه مورد نظر از لحاظ مالی قابلیت اجرا را دارد یا خیر.

برای تهیه یک طرح توجیهی اقتصادی لازم است که گام های زیر را برداریم:

مطالعات امکان سنجی قانونی:

قبل از شروع پروژه باید عوامل قانونی تاثیرگذار بر پروژه را مورد بررسی قرار دهید. در این مرحله باید قوانینی که سیستم حاکمیتی و قانون گذاری وضع کرده است را مورد توجه قرار دهیم.

 

مطالعات امکان سنجی بازار:

در مطالعات امکان سنجی بازار باید توان بالقوه موفقیت پروژه در بازار را بررسی کنیم. برای انجام مطالعات امکان سنجی بازار باید مراحل زیر را انجام دهیم.

بررسی کلی صنعت: در این مرحله باید صنعت پروژه مورد نظر را مورد بررسی قرار دهیم. برای مثال باید رشد سالیانه صنعت، رقیب های کلیدی و غیر کلیدی بازار، عوامل تاثیر گذار در وضعیت آتی بازار و … .

تحلیل بازار(Market research): هدف اصلی ما در تحقیقات بازاریابی بررسی امکان ورود به بازار با توجه به موانع بازار، رقبا، حجم بازار و … است.

تحلیل SWOT: با تحلیل SWOT میتوانید نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدید های مربوط به پروژه را مورد بررسی قرار دهید و  با توجه به آنها استراتژی ها ورود به بازار خود را طراحی کنید.

ما در شرکت توسعه کیفیت با داشتن بیش از ۱۵ سال سابقه حضور و مشاوره به شرکتهای مختلف تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی خدمات زیر را به شما ارائه می نماییم:

با ما تماس بگیرید تا بروز ترین و دقیق ترین اطلاعات حوزه تجهیزات پزشکی را دریافت کنید و به بازار پرسود تجهیزات پزشکی ورود کنید. برای مطالعه بیشتر می توانید به مقالات زیرمراجعه نمایید. جلسات مشاوره ما رایگان است.