گواهی ایزو چیست؟
فهرست مطالب

گواهی ISO برای همه سازمان‌ها، بدون توجه به اندازه سازمان از لحاظ بزرگی و کوچکی لازم است. ISO یک سازمان بین‌المللی است که مقر آن در ژنو سوئیس است. این سازمان یک سازمان غیردولتی است و استانداردهایی را برای کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات و خدمات ارائه می‌دهد. داشتن گواهینامه ISO یک دستاورد قابل توجه برای هر شرکت محسوب می‌شود چرا که گواهینامه های صادر شده قابلیت ردیابی بین المللی دارند و هر فرد و یا نهادی با داشتن کد گواهینامه از اعتبار شما مطلع خواهد شد. سازمان بین‌المللی استاندارد سازمانی جهانی است که مسئول تدوین انواع استانداردهای جهانی مدیریت کیفیت می‌باشد. این سازمان گواهینامه هایی را که توسط سازمان‌های استاندارد کشورهای مختلف طراحی و منتشر می‌شوند شامل می‌شود. استانداردهای ISO همه موضوعات را شامل می شود؛ از بهداشت و درمان تا فناوری، تولید، ایمنی و محیط زیست توسط این سازمان ارائه می شود. ISO نقش مهمی در تسهیل تجارت جهانی ایفا می‌کند زیرا استانداردهای مشترکی را تعیین می‌کند و شرکت های طرف قرارداد با شما، با داشتن کد ردیابی گواهینامه شما، از اصالت آن مطلع خواهند شد.

بررسی اعتبار گواهینامه ایزو به صورت آنلاین

بررسی اعتبار گواهینامه ایزو به صورت آنلاین

سازمان بین‌المللی استاندارد- ISO – استانداردهای مختلفی را برای کالاها و خدمات تعیین می‌کند. برای دریافت گواهی ISO در ایران، شرکت صادر کننده گواهینامه ایزو باید در مرکز ملی تایید صلاحیت ایران که به اختصار NACI گفته می شود ثبت شده باشد. علاوه بر این، شرکت صادر کننده گواهی ایزو در سازمان جهانی IAF نیز تایید شده باشد. یک سازمان که درخواست صدور گواهی ISO دارد باید استانداردهای تعیین شده را رعایت کند. بنابراین سازمان‌ها اغلب به یک کارشناس و یا مشاور ایزو مراجعه می‌کنند تا تطابق خود با استانداردهای ISO را بررسی کنند.

اگر یک شرکت با این استاندارها مطابقت داشته باشد، شرکت صادر کننده گواهینامه ایزو(Certification Body) یک گواهی ISO صادر می‌کند. در غیر این صورت شرکت زمانی را برای بر طرف کردن نقص‌ها و رسیدگی به شرایط مشخص می کند تا قبل از صدور گواهی، انطباق لازم برآورده شود. ارائه دهندگان خدمات می توانند گواهینامه ISO را برای جبران هزینه های مرتبط با دریافت گواهینامه معتبر ISO جعل کنند. در نتیجه بسیاری از مشتریان باید بدانند آیا شرکت صادر کننده گواهینامه ایزوریال معتبر است یا خیر!  علاوه بر این گاهی اوقات شرکت ها باید اصالت خود را برای تعیین الزامات تجدید گواهینامه تأیید کنند. برای آگاهی از اصالت گواهینامه ایزو به ادامه مطلب توجه فرمایید.

روش های مختلف تأیید اعتبار گواهینامه ایزو

روش های مختلف تأیید اعتبار گواهینامه ایزو

  • به وب سایت IAF بروید و IAF Members and Signers را از منوی کشویی انتخاب کنید.
  • ملیت مناسب را برای یافتن آنچه به دنبالش هستید انتخاب کنید. صفحه جدیدی با اطلاعات سازمان اعتباربخشی همان کشور نمایش داده می شود. در مواردی که هویت سازمان اعتباربخشی مندرج در گواهی ایزو در فهرست نهادهای اعتباربخشی در آن کشور نباشد گواهی ایزو باطل و بی اثر خواهد بود.
  • به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر این ممکن است تأیید توسط نهاد صادرکننده گواهینامه ایزو، در وب سایت شرکت اعتبار دهنده(Accredit Body) نیز انجام شود. اگر اسامی در وب‌سایت شرکت اعتبار دهنده ذکر نشده باشد، گواهینامه نامعتبر و غیرقانونی است.
  • اگر نام شرکت شما که برای آن گواهینامه صادر شده است در وب سایت ظاهر شود به این معنی است که گواهینامه معتبر است. با این حال ممکن است از وب‌سایت سازمان اعتبار دهنده(Accredit Body) نیز برای تأیید صحت گواهی استفاده شود.
  • در صورتی که مرجع اعتبارسنجی مدارک رسمی نداشته باشد، مدارک می توانند از طریق پست برای تعیین صحت گواهینامه ISO ارسال شوند.
  • اگر پایگاه داده آنلاین یا پاسخ سازمان اعتبار دهنده(Accredit Body) را پیدا نکردید، با ما تماس بگیرید را راهنمایی کنیم.
  • در نهایت با توجه به وجود گواهینامه های بی اعتبار و غیرقانونی، تأیید اعتبار گواهینامه ISO ضروری است.

گواهی ایزو 9001

گواهی ایزو را بررسی کنید

صدور گواهینامه ابزار مفیدی برای افزایش اعتبار است و نشان می دهد که محصولات یا خدمات شما انتظارات مشتریان شما را برآورده می کند. بعضی از بخش های این گواهینامه الزامات قانونی یا قراردادی دارند. ISO خود مسئول صدور گواهینامه ها نیست بلکه استانداردهای بین المللی را صادر میکند؛ در این راستا شرکتهای خارجی برای انجام ممیزی ISO و صدور گواهینامه وجود دارند با ترتیبات خاصی بر روی آنها نظارت می شود.

مراحل دریافت گواهینامه ایزو

سازمان جهانی IAF(International Accreditation Forum):

سازمان جهانی IAF ، مجمع بین المللی اعتبار سنجی (بالاترین رتبه سازمان اعتبار سنجی) است. IAF ، انجمن جهانی نهادهای اعتبار سنجی، ارزیابی انطباق و سایر نهادهای درگیر در ارزیابی استانداردها است. هدف اصلی این سازمان توسعه یک برنامه ارزیابی انطباق در سراسر جهان است تا شرکت های و مصرف کنندگان محصولات و خدمات بتوانند به گواهینامه های معتبر اعتماد کنند.

نهاد اعتبار بخشی(Accreditation Board): سلسله مراتب دریافت گواهینامه، تابع نهاد اعتبار بخشی(که اختصارا به آن AB گفته می شود) خاص هر کشور است. هر کشوری هیئت تایید صلاحیت خود را دارد. در ایران از آن به عنوان “مرکز ملی تایید صلاحیت ایران” یاد می شود. نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر باید این مرکز ثبت شده باشند و از آن تاییدیه داشته باشند.

نهادهای صادرکننده گواهینامه(Certification Bodies): نهادهای صدور گواهینامه ایزو، مسئول صدور گواهینامه های استاندارد برای شرکت ها و سازمان ها در آخرین سطح سلسله مراتب هستند. این نهادها باید الزاما عضو مرکز ملی تایید صلاحیت ایران(NACI) باشند.

بررسی اعتبار گواهینامه ایزو

بررسی اعتبار گواهینامه ایزو

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که شرکت‌ها مجبور شوند اعلام کنند که دارای گواهی‌های ISO معتبر هستند. گاهی اوقات یک شرکت بازرگانی/تولید برای کاهش هزینه های مربوط به دریافت گواهینامه ISO، یک گواهی را جعل می کند. داشتن گواهینامه به این دلیل مهم است که ISO استانداردهایی را برای کالاها و خدمات صادر می کند. سازمانی که به دنبال ایزو ۹۰۰۱ است باید این استانداردها را رعایت کند. بر این اساس نهادهای صادرکننده گواهینامه(Certification Bodies) را استخدام می کند که ارزیابی کند آیا سازمان با استانداردهای ISO مطابقت دارد یا خیر.

بررسی اعتبار گواهینامه ایزو

چگونه می توان بررسی کرد که آیا ISO 9001 معتبر است؟

اولین قدم هنگام ارزیابی یک شرکت صادرکننده گواهینامه ISO 9001 آن است که درخواست کنید یک کپی از گواهی ثبت شده در مرکز ملی تایید صلاحیت ایران(NACI) و نیز سازمان IAF را به شما بدهد. پس از دریافت آن می توانید تأییدیه های زیر را انجام دهید:

  • فقط شرکت هایی که دراین دو نهاد(یعنی NACI و IAF) عضو باشند،صلاحیت صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را دارند. در غیر اینصورت مجاز به صدور گواهینامه نمی باشند.
  • مشخص کنید که نهاد اعتبار بخشی(Accreditation Board): کیست؟ اگر مُهری از یک نهاد اعتبار بخشی(AB) مشاهده کردید، می توانید دریابید که آیا شرکت صادرکننده گواهینامه ایزو، عضو انجمن بین المللی اعتباربخشی (IAF) است یا خیر.

valid-iso-9001-2015-certification

جمع بندی:

توجه به این نکته ضروری است که یک شرکت بازرگانی/ تولیدی ممکن است تنها برای بخشی از عملیات خود در یک مکان خاص گواهینامه ISO را دریافت کند. متخصصان معتبر باید بررسی کنند که آیا کل محدوده عملیات در مکان های مختلف دارای گواهینامه معتبر است یا خیر. به همین ترتیب کارشناسان شرکت باید بررسی کنند که آیا فقط یک روش عملیاتی خاص تأیید شده است یا خیر. چنین رویه هایی ممکن است مستقیماً بر عملکرد سازمان منعکس شود. در نتیجه متخصصان گواهی ISO باید اعتبار گواهینامه ISO را بر اساس نیازهای کسب و کار تأیید کنند. افرادی که در سطح استانداردهای جهانی می خواهند فعالیت کنند می توانند گواهینامه ISO را دریافت کنند.

سازمان جهانی ISO، استانداردهای متعددی را صادر کرده است که طیف وسیعی از گزینه ها را به شرکتهای متقاضی ارائه می دهد. برای دریافت گواهینامه استاندارد ISO، افراد باید جلسات آموزشی را پشت سر بگذارند. مدت زمان جلسات آموزشی بر أساس نوع محصول و گستردگی فعالیتهای آن شرکت، مختلف است و به سطح گواهینامه بستگی دارد. در پایان سلسله جلسات مشاوره، آن شرکت می تواند درخواست ممیزی ایزو را به شرکت صادر کننده گواهینامه ایزو۹۰۰۱ بدهد. در صورت انطباق با استاندارد، گواهینامه بین المللی صادر میگردد.

برای اطلاع بیشتر جهت پیاده سازی ایزو و دریافت گواهینامه ایزو ، با ما تماس بگیرید.

دسته بندی :
اشتراک گذاری این مقاله:
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
مطالب برگزیده
روش های استریل ( بخش دوم )

روش های استریل ( بخش دوم )

استریل به روش شیمیایی یک روش جایگزین برای استریل با بخار فشار بالا یا حرارت خشک، استریل به روش شیمیایی است (که معمولاً با نام

روش های استریل ( بخش نخست )

روش های استریل ( بخش نخست )

استریل کردن(سترون سازی) مقاله ای که در پیش رو دارید، یک مقاله جامع و در عین حال خلاصه از درباره استریل کردن و أنواع روش

عضویت در خبرنامه

آخرین اخبار درباره تجهیزات پزشکی را با عضویت در خبرنامه توسعه کیفیت دریافت خواهید کرد.